سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برگزار کننده دوره های مدیریت

8 نکته حقوقی در زمینه خرید خانه که باید بدانید

می توان گفت امروزه یکی از دغدغه های هر زوجی، خرید خانه می باشد چرا که هم هزینه‌ی زیادی برای آن باید پرداخت کنند و هم به احتمال زیاد به این زودی‌ها اقدام به تعویض خانه‌شان نخواهند کرد. به همین دلیل لازم است هنگام خرید منزل، به چند نکته حقوقی توجه کنید تا در آینده مشکلی پیش نیاید. در این مقاله، به بخشی از این نکات حقوقی برای خرید خانه اشاره می‌کنیم:

1اعتماد  داشتن از مالکیت فروشنده

اولین نکته‌ای که در خرید هر ملک یا خانه‌ای وجود دارد، حصول اطمینان از مالکیت فروشنده است. البته این نکته تنها مختص به خرید خانه نبوده و در تمامی خرید و فروش‌ها برقرار است. ولی ممکن است در خصوص خرید خانه، به‌دلیل هزینه‌ی زیادی که صرف می‌شود، اهمیت بیشتری داشته باشد.

برای اطمینان حاصل کردن از مالکیت فروشنده باید به اسناد مالکیت او توجه کرد. اگر ملک مورد معامله دارای سند رسمی است، سند مربوطه باید به‌دقت بررسی شده و از درج نام صحیح و کامل فروشنده به عنوان مالک، اطمینان حاصل شود.زمانی که هنوز سند رسمی به نام فروشنده صادر نشده است و او می‌خواهد ملک را به استناد مبایعه‌نامه (قولنامه) به فروش برساند، لازم است درج نام او به عنوان خریدار در مبایعه‌نامه بررسی شود.

2دارا بودن شرایط اختیار فروش ملک

گاه ممکن است شخصی به وکالت از دیگری قصد فروش ملکی را داشته باشد. در این فرض علاوه بر حصول اطمینان از مالکیت موکل (شخصی که برای فروش وکالت داده است) به صورتی که در بند پیشین گفته شد، صحت وکالت اعطا شده نیز باید بررسی شود.

به عبارت دیگر باید بررسی شود که آیا وکیل، اختیار فروش ملک از طرف مالک را دارد یا وکالتنامه‌ی موصوف، اختیاری به‌غیر از فروش خانه را به وکیل اعطا کرده است. در صورتی که صراحتا در وکالتنامه اختیار فروش ملک مورد معامله به وکیل داده نشده باشد، وکیل حق انجام چنین معامله‌ای را ندارد و خریدار باید از معامله کردن با وی اجتناب کند و به سراغ مالک اصلی برود.

هم‌چنین از معتبر بودن وکالتنامه باید اطمینان حاصل کرد.

چراکه ممکن است تاریخ وکالتنامه منقضی شده یا موکل، وکیل را پیش‌تر عزل کرده باشد. بنابراین با انجام یک استعلام، می‌توان از به‌روز بودن و معتبر بودن وکالتنامه مطمئن شد.

علاوه بر این، در معاملاتی که به استناد مبایعه‌نامه صورت می‌پذیرند، خریدار باید اطمینان حاصل کند که فروشنده (که در این فرض شخصی است که نام او به عنوان خریدار در مبایعه‌نامه ذکر شده) از حق فروش خانه منع نشده باشد. توضیح آن‌که گاهی اوقات شخص ملکی را به این شرط خریداری می‌کند که تنها خود از آن استفاده کرده و از انتقال آن به دیگری خودداری کند.

خرید خانه

خرید خانه

در این صورت، معامله‌ای که شخص اخیر در مورد ملک مذکور انجام می‌دهد صحیح نیست. برای نمونه، محمدرضا به موجب یک مبایعه‌نامه، خانه‌ای را از حسن می‌خرد. هرگاه در مبایعه‌نامه ذکر شده باشد که محمدرضا برای مدتی معین حق فروش خانه را به دیگری ندارد، معامله‌ای که محمدرضا در مدت مزبور در مورد خانه انجام دهد صحیح نیست.

بنابراین لازم است که خریدار، علاوه بر بررسی صفحه‌ی اول مبایعه‌نامه که معمولا به درج نام طرفین مبایعه‌نامه اختصاص دارد و حصول اطمینان از مالکیت فروشنده، سایر مواد مبایعه‌نامه را نیز بررسی کند تا مطمئن شود فروشنده علاوه بر مالکیت، حق انتقال ملک را نیز دارد.

3مطابقت دادن مشخصات مندرج در سند با ملک

لازم است نشانی ملک، پلاک ثبتی، حدود اربعه و کد پستی آن تا حد امکان با اطلاعات مندرج در مبایعه‌نامه یا سند تطبیق داده شود و در صورت وجود مغایرت، از انجام معامله پیش از اصلاح سند خودداری شود.]

 

ادامه مطلب:

http://www.amin-inst.ac.ir/legal-notes-on-buying-a-home

 

 مشاهده مقالات بیشتر 

اهمیت مشاوره حقوقی ویژه صنف املاک

دوره های کاربردی و مفید مشاور حقوقی

ویژگی های یک کارشناس یا مشاور حقوقی و وظایف آن

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

??مشهد، احمدآباد، بین رضا و طالقانی پلاک 252

??تلفن تماس :34877650ـ051

?? مدرسه عالی کسب و کار امین

www.amin-inst.ac.ir

 

telegram-128.png Instagram-logo-2016-01-128x128-1.png